woensdag 6 september 2017

De Kirsten Dress van Designer Stitch

Voor mij was het een hele eer toen ik het bericht kreeg van Ann Grose, de grote dame achter Designer Stitch, dat ik de Kirsten Dress mocht testen. 


Via mond aan mond reclame wist ik al dat haar patronen tot in de puntjes verzorgd zijn en dat ze vergezeld gaan van een duidelijke, geïllustreerde werkbeschrijving. 


Mijn verwachtingen waren dan ook hoog gespannen toen het patroon in mijn mailbox arriveerde.  
De Kirsten Dress haalde mij op het eerste zicht wat uit mijn comfortzone door de vele "ruffles" (ik weet eigenlijk niet hoe dit in het Nederlands noemt).  Deze kunnen worden toegevoegd aan het midden van het voorpand, aan de hals en indien je kiest voor de mouwloze versie, aan de armuitsnijdingen.  Ik deed dit echter niet en koos voor de optie met de mouwen.


Onder al die ruffles zit een prachtige jurk met prinses belijning, wat flatterend werkt voor elk figuur.  De rok valt mooi ruim en heeft plooien, zowel vooraan als achteraan.  Ik ben vooral heel erge fan van de prachtig vallende mouwen. 
De jurk is echt geschikt om als mooie avondjurk te dragen, maar niets weerhoud je er natuurlijk van om hem ook overdag aan te trekken.


Het patroon is beschikbaar van maat 34 tot maat 54 en in cupmaat B, C, D en DD zodat je een optimale pasvorm kan bekomen, zonder teveel aanpassingen.

De moeilijkheidsgraad wordt omschreven als "avontuurlijke beginner tot een gemiddeld naainiveau" en dit vooral door de onzichtbare rits op de rug en de ruffles aan de halslijn, de armen en centraal op het voorpand.


De stofkeuze is voor deze jurk zeer belangrijk.  In het patroon wordt de voorkeur gegeven aan:
- zijde en zijde types
- lichtgewicht katoen
- rayon
- Crêpe

Het kiezen van de stof vond ik nog het allermoeilijkst.  Ik geef nog enkele tips mee om jullie keuze wat makkelijker te maken.
- Aangezien de rok zo wijdt is dat je je stof dwars moet plooien alvorens je deze kan knippen, moet je zeker opletten voor de print van je stof.  De stof moet in beide richtingen te gebruiken zijn.
- Je houdt er best ook rekening mee dat je stof niet rekbaar mag zijn.  Je gaat de stof in de breedte gebruiken en door de zwaarte van je rok zal rekbare stof hard uitgetrokken worden waardoor de zoom van je rok onregelmatig zal doorhangen.  Het is een gouden tip want daar hield ik dus geen rekening mee, wat ervoor zorgde dat ik wel wat aanpaswerk nodig had om een rechte zoom te bekomen.

Ook zin om een Kristen dress te maken?  Wees er dan snel bij want het staat momenteel in promotie op de site van Designer Stitch!


Patroon jurk: Kristen dress van Designer Stitch
Stof : Crêpe van Les Tissus du Chien Vert

Geen opmerkingen:

Een reactie posten