woensdag 23 augustus 2017

Mag ik een extra stofje meesturen?



Een tweetal weken geleden raakte ik aan het chatten met Deborah van Cas en Nina.  Ze vroeg me of ze een stofje van de nieuwe wintercollectie mocht meesturen zodat ik het eens kon testen, totaal zonder verplichting.  Wie zegt daar nu nee tegen?

Zoals altijd kreeg ik het pakje een dag later thuis gestuurd, deze keer met daarin het werkelijk prachtige extra strofje.  Het is een blauwe met zwart breisel.  De binnenkant heeft een dun laagje fleece wat zorgt voor een licht aanvoelende maar toch warme stof.
De radertjes in mijn hoofd begonnen te draaien, mijn patroontjes werden overlopen en al snel zag ik in de lap stof een prachtige Jenna cardigan van Muse Patterns.  

De Jenna is een aanpassende cardigan in heuplengte of taillelengte.  Je kan kiezen tussen lange mouwen, 3/4 mouwen of korte mouwen. 
Wat deze cardigan zo speciaal maakt is de optie met het gefronste voorpand dat overgaat in een extra schoudergedeelte.
Origineel werd het patroon getekend met een ronde nek.  Aangezien dit niet zo mijn ding is sprong ik een gat in de lucht toen de bundels met de extra opties uitkwamen.  Je kan hierbij dan kiezen voor een V-hals, een ronde hals met een peter pan kraagje en verschillende mouwopties.

Ik las hier en daar op blogland dat de maten van de Jenna Cardigan heel ruim vallen.  Wanneer ik de tabel bekijk zou ik maat 36 moeten maken.  Rekening houdend met de rekbaarheid van de stof en met de groot vallende maten koos ik er toch voor om maat 34 uit te tekenen.  Ik maakte verder de tailleversie, met V-hals en met het gefronste voorpand. 
Dit ging zeer vlot aangezien het patroon uit niet al te veel delen bestaat. 
Het naaien kon starten, dat ging bij aanvang iets minder vlot, ik kreeg al snel door dat het gebruik van mijn boventransportvoet wel een aanrader zou zijn.
Eens deze geïnstalleerd was verliep het naaien als een trein. 

Bij een eerste pasbeurt bleek al gauw dat de schouders ruim waren, heel ruim eigenlijk.  Ik nam deze dus 2 cm in en kreeg zo een goede pasvorm.
De volgende uitdaging was het maken van de knopen in een breisel.  Zag je de tips van Mina Dotter al?  Een echte aanrader!  Door de raad van deze madam kwamen ook mijn knoopsgaten volledig goed.

Het resultaat mag gezien worden vind ik zelf.  Ik moet dringend een hele lading van deze stof kopen want de cardigan zit ook nog eens fantastisch.  Dit wordt een wintertoppertje!

Ook het tweede deel van mijn outfit, de kokerrok, naaide ik zelf.  Het patroon is bovendien gratis!  Het is de Pirate Pencil Skirt van Patterns for Pirates.  Wanneer je naar hun site gaat kan je gratis hun Pirate Pencil skirt en hun Peg legs downloaden!   
Ook dit patroon is een meevaller, de rok past als gegoten.
De stof van deze rok is de Jeans Jersey van Lillestoff, aangekocht bij Cas en Nina.  
Ik ben een enorme fan van Lillestoff.  Ze maken mooie damestricots die bovendien jarenlang hun kleur en vorm behouden bij het wassen.  Deborah van Cas en Nina is de Lillestoff-madam bij uitstek voor mij.  Je vindt er wekelijks een nieuwe lading van deze mooie stofjes.

Het laatste stuk van de outfit is een hack op de Carmen uit het boek Näh dir dein Kleid
van Rosa P.  
Ik had dringend een aantal (speciale) T-shirts nodig voor de start van het nieuwe schooljaar.  Op een Duits blog zag ik een dame die de pas van het kleed verlengde tot een T-shirt en dat zag ik ook wel zitten.  Ik voegde er 17 cm aan toe en dat bleek ruim voldoende.

Het tunneltje en het splitje in de hals zijn echte eyecatchers.  Het is een gewoon, aansluitend T-shirt maar toch eentje met een extra toets :-).  Ook van dit patroon zullen er nog volgen.


Patroon cardigan: Jenna Cardigan van Muse patterns
Stof cardigan:Cas en Nina

Patroon rok: Pirates Pencil Skirt van Patterns for Pirates
Stof rok: Jeans Jersey van Cas en Nina
Patroon T-shirt: Näh dir dein Kleid van Rosa P.  
Stof rok: Stoffenvoorraad

6 opmerkingen: