zondag 6 augustus 2017

Chemise Bruyère

Een heeeeeele tijd terug (lees bijna 6 maanden terug) startte ik vol goede moed aan het prachtige Bruyère hemd van Deer and Doe.  Gisteren werd de laatste hand gelegd aan dit prachtige patroon en vandaag konden dan eindelijk de foto's gemaakt worden.

Wat ging er dan mis?  Eigenlijk niets, behalve dat dit hemd wel heel veel knopen heeft en het maken van knoopsgaten en het aanzetten van knopen is nu niet meteen mijn favoriete bezigheid.  Natuurlijk geen reden om zo'n mooi naaisel zo lang aan de kant te laten liggen (ik zwijg maar over het feit dat er nog zo'n mannen exemplaar wacht op zijn sluitingen).  Gisteren begon ik er dan toch vol goede moed aan en kon ik mijn hemd eindelijk als afgewerkt beschouwen.


Over het patroon:
Het patroon is beschikbaar in de maten 36 tot 46.  Het hemd heeft een tunieklengte, is gecentreerd door de tailleband en heeft een platte kraag.  Ik heb mijn hemd, zoals aanbevolen uit een niet rekbaar katoentje gemaakt.

Het patroon wordt geleverd met 2 instructieboekjes, een Frans en een Engels.  Ik heb beiden naast elkaar gebruikt omdat het Engelse voor mij makkelijker te volgen is, de afmetingen staan echter allemaal vermeld in inch.  Het Franse boekje vindt ik dan weer moeilijker te volgen, maar de afmetingen zijn wel vermeld in cm.  De combinatie van de twee werkt dus ideaal


De instructies zijn zeer gedetailleerd met duidelijke lijntekeningen.  Ik naaide maat 42, maar doordat ik enkele kilo's verloor ten opzichte van de periode waarin ik het patroon heb uitgetekend, zit het nu iets te ruim.  Een maatje kleiner zou mooier aansluiten.




Over de stof:
De stof is een designerkatoentje van Michael Miller.  Ze lag al een tijdje in mijn kast en ik moet bekennen dat ik zelfs niet meer weet waar ik ze gekocht heb.
Nadeel is de stofbreedte van  1m10.  Hierdoor heb je voor dit hemd 3 meter stof nodig.  Is je stof 1m40 breed, dan heb je 2,3m nodig.


Aanpassingen:
Buiten het feit dat ik het hemd volgende keer een maatje kleiner zal maken, hoef ik niets aan het patroon aan te passen.  Happy me ;-).

Patroon: Chemise Bruyère van Deer and Doe
Stof: Michael Miller - brambleberry flight - Taupe
 

1 opmerking: